Wat is een content management system?
Een content management system (CMS) is een toepassing die wordt gebruikt om webinhoud te beheren, waardoor meerdere medewerkers kunnen creëren, bewerken en publiceren. Inhoud in een CMS wordt meestal opgeslagen in een database en weergegeven in een presentatielaag op basis van een set sjablonen.
De basisfuncties van een CMS
- Content creatie (stelt gebruikers in staat om eenvoudig content te creëren en op te maken)
- Opslag van inhoud (slaat inhoud op één plaats op, op een consistente manier)
- Workflow management (kent rechten en verantwoordelijkheden toe op basis van rollen zoals auteurs, redacteurs en beheerders)
- Publiceren (organiseert en pusht content live)
Voordelen van een Content Management Systeem
Een groot voordeel van een CMS is het collaboratieve karakter ervan. Meerdere gebruikers kunnen inloggen en bijdragen en het plannen of bewerken van te publiceren inhoud. Omdat de interface meestal browsergebaseerd is, kan een CMS van overal benaderd worden door een willekeurig aantal gebruikers.
Het tweede grote voordeel van een CMS is dat niet-technische mensen die geen verstand hebben van programmeertalen, gemakkelijk hun eigen webinhoud kunnen creëren en beheren. Met de WYSIWYG-editors van een typisch content management platform kunnen gebruikers tekst invoeren en afbeeldingen uploaden zonder dat ze kennis van HTML of CSS nodig hebben.
Wanneer een bedrijf een CMS gebruikt om zijn pagina’s te publiceren, is het minder afhankelijk van front-end engineers om wijzigingen aan de website aan te brengen, waardoor het sneller en eenvoudiger wordt om nieuwe inhoud te publiceren.
Voorbeelden van een CMS
Hoewel er honderden CMS platformen bestaan, zijn hieronder enkele van de populairste opgesomd:
- Episerver
- Drupal
- Joomla
- Magento
- ModX
- Squarespace
- Wix
- Weebly
- WordPress
Wat te zoeken in een CMS
Alvorens een content management systeem te kiezen, is het nuttig om de informatie management praktijken van jouw bedrijf en de algemene bedrijfsdoelstellingen met betrekking tot het publiceren van content te evalueren.
Je zal moeten beginnen met het maken van een lijst van de bedrijfsproblemen die je probeert op te lossen, evenals eventuele specifieke vereisten die je hebt. Dit zal je helpen het juiste content management systeem te kiezen – het systeem dat uw zakelijke eisen ondersteunt – in plaats van het meest populaire of meest geliefd.
CMS’en zijn er in alle soorten en maten, elk met zijn eigen set functies en voordelen. Sommige zijn bij uitstek geschikt voor bloggen; andere kunnen zijn toegesneden op e-commerce sites met functies voor prijsstelling en boekhoudkundige functionaliteit. De specifieke kenmerken variëren naargelang de behoeften en middelen van uw bedrijf.
Vragen om te overwegen in het evaluatieproces
Wat is jouw budget?
Als je oneindig veel middelen te besteden hebt, zijn er een aantal zeer complexe content management systemen met functies die ontworpen zijn om het leven van content creators en redacteuren gemakkelijker te maken. Met een beperkt budget zullen jouw keuzes echter beperkter zijn.
Welke bedrijfsactiviteiten moet het CMS ondersteunen?
Na de prijs is de volgende belangrijke overweging welke bedrijfsactiviteiten het CMS zal moeten ondersteunen. Moet jouw bedrijf honderden nieuwe video’s per dag publiceren? De prijzen van duizenden SKU’s per dag wijzigen? Afbeeldingen hosten voor blog posts?
Welke technologieën moet het CMS ondersteunen of ermee integreren?
Als jouw bedrijf al gebruik heeft gemaakt van een CRM, ERP of web analytics programma, zal je een CMS moeten overwegen dat integreert met bestaande online marketing software.
Hoe gemakkelijk is het om inhoud aan te maken en te bewerken?
Hoe groter het bedrijf, hoe meer de eindgebruiker van het CMS verwijderd zal zijn van de persoon die het implementeert. Idealiter is het systeem eenvoudig te gebruiken en intuïtief, met functies zoals een WYSIWYG-editor.
Hoeveel verschillende groepen gebruikers zullen er zijn?
Een van de overwegingen zijn de verschillende niveaus van beheerrechten die nodig zijn. Denk ook aan de verschillende gebruikersrollen, inclusief de rol van managers bij het beoordelen van geplande inhoud.
Is het platform SEO-vriendelijk?
Als SEO belangrijk is voor jouw bedrijf, zul je een CMS willen dat automatisch de basis on-page optimalisatie taken afhandelt, zoals title tags, url’s, alt tags op afbeeldingen en een goede interne linking structuur.
Hoe groot is de ontwikkelaarsgemeenschap?
Sommige van de CMS platformen, met name WordPress en Drupal, hebben een zeer grote ontwikkelaar gemeenschap. Het voordeel van een grote gemeenschap is de hoeveelheid online hulp en documentatie die je kan vinden over de meeste aspecten van het aanpassen.
Het beantwoorden van bovenstaande vragen kan u helpen bij het selecteren van het juiste content management systeem voor jouw bedrijf of organisatie.