Het juiste thema kiezen

U bent hier:
Gemiddelde leestijd: 2 min

Het kiezen van het juiste WooCommerce thema zal natuurlijk grotendeels subjectief zijn. “Beauty is in the eye of the beholder” zoals ze zeggen. Maar schoonheid is slechts huiddiep. Hier zijn enkele tips om te overwegen voordat je een thema voor jouw winkel kiest.

Esthetiek

Zoek niet alleen naar een thema dat ‘er goed uitziet’. Het moet passend zijn. Een Ferrari ziet er goed uit, maar is niet de beste auto om mee naar de winkel te rijden en weer terug.

Denk aan jouw publiek, jouw merk en vooral aan jouw producten. Probeer een thema te kiezen dat op de een of andere manier met deze drie dingen resoneert. Verkoop je minimalistische meubels? Zoek dan naar een thema met witruimte en strakke typografie. Verkoop je kinderspeelgoed? Zoek een speels thema met veel felle kleuren… je snapt het idee.

Als het thema dat je overweegt WooCommerce geïntegreerd te zijn, controleer dan voor de zekerheid alle WooCommerce pagina’s. Vergeet niet pagina’s zoals de ‘Mijn account’ sectie, de winkelwagen, en de kassa.

Release frequentie

Zowel WooCommerce als WordPress brengen met enige regelmaat updates uit, waaronder een aantal ‘grote’ releases per jaar. Deze updates kunnen soms fouten veroorzaken in thema’s als ze niet grondig getest zijn met de laatste beta’s. Het is altijd de moeite waard om een thema changelog te controleren om te zien of de ontwikkelaar het nog regelmatig onderhoudt. Zorg er ook voor dat je vraagt of het thema compatibel is met de laatste versie van WordPress en WooCommerce voordat je het installeert.

Om er zeker van te zijn dat een ‘WooCommerce compatible’ thema ook echt compatibel is met de laatste versie van WooCommerce kun je deze snelle controle uitvoeren. Bekijk de demo en bekijk de broncode. In de broncode zul je een generator meta tag zien die verklaart welke WooCommerce versie actief is. Het zou er ongeveer zo uit moeten zien:

<!-- WooCommerce Version -->
<meta name="generator" content="WooCommerce 2.0.13" />

Controleer of de demo op een actuele versie van WooCommerce draait. Als het een paar versies verouderd is vraag dan waarom en als het erg verouderd is, pas op!

Ondersteuning

Bijna alle WordPress thema’s en grote plugins zullen van tijd tot tijd bugs bevatten. Als je een bug vindt, moet je weten dat deze snel zal worden gepatcht, of dat je op zijn minst zal worden begeleid over hoe het te repareren als het een bug is die je zelf hebt geïntroduceerd.

Als je een premium thema koopt, controleer dan het ondersteuningsbeleid van de themawinkel. Als je een thema van WordPress.org gebruikt, controleer dan hoe actief het ondersteuningsforum is.

Aangepaste functionaliteit

Een ander ding dat je zou kunnen controleren is hoeveel aangepaste functionaliteit wordt geïntroduceerd door het thema. Sommige thema-auteurs (ThemeForest auteurs zijn beroemd om dit) bundelen enorme hoeveelheden functionaliteit in hun thema’s.

Dingen zoals aangepaste sliders, shortcodes, widgets, lay-out managers en content builders zijn frequente inclusies. Wees voorzichtig bij het kiezen van een thema als dit. Als je besluit om op een later tijdstip van thema te veranderen, verlies je alle aangepaste functionaliteit waar je wellicht op bent gaan vertrouwen. Dit kan zeer problematisch zijn als de functionaliteit verweven is in jouw hele website. Stel je voor dat je een [slider] shortcode gebruikt op al jouw productpagina’s. Als je van thema verandert, zou je al jouw producten moeten doorlopen om die shortcode te verwijderen.

Ons advies zou zijn om altijd te zoeken naar lichtgewicht, slanke thema’s en dan extra functionaliteit toe te voegen via Plugins & extensies. Op die manier blijft de functionaliteit behouden wanneer je van thema verandert.

Responsive

Een laatste ding om te overwegen bij het kiezen van een thema is de controle of het is ‘responsive’. Responsive Design betekent simpelweg dat het is geoptimaliseerd voor alle apparaten, van handheld smart phones tot desktop computers / TV’s.

Ook dit is afhankelijk van jouw publiek, maar het is de moeite waard om te weten dat het web snel diverser wordt en dat mensen een overvloed aan apparaten gebruiken (smartphones, tv’s, magnetrons, noem maar op) om te surfen.

Heb je meer hulp nodig?
Heb je vragen omtrent dit artikel of over onze dienstverlening? Neem dan contact met ons op.

Heeft dit artikel geholpen?
Dislike 0
Views: 27

Hosting benchmark?

Host je momenteel bij een provider die jou niet (snel) kan helpen wij WordPress gerelateerde vraagstukken of is de performance niet naar wens? stuur ons een berichtje en wij nemen contact met jou op!